Persoane interesate

un mic istoric al carti de vizita

La începuturile ei, cartea de vizită a avut cu totul alte semnificaţii şi funcţii decât cele de azi. Era un document emis de casa nobiliară sau cea regală care asigura accesul în palat unor persoane cu merite deosebite – oameni de ştiinţă, mari pictori sau muzicieni, scriitori, ofiţeri de rang superior şi mai rar politicieni, semn al recunoaşterii şi al deschiderii suveranului pentru marile valori ale vremii mai ales în epoca luminilor.
În urma progresului ştiinţific, al dezvoltării industriale, a căilor de comunicaţie şi comerţului din societăţile capitaliste, cartea de vizită a căpătat noi funcţiuni şi semnificaţii. Marii proprietari de fabrici, înalţii funcţionari din sistemul bancar privat sau din cel de stat, politicieni (de obicei oameni bogaţi, mai puţin coruptibili decât cei de azi), medici şi avocaţi de renume ofereau clientelei cartea lor de vizită din cu totul alte raţiuni.
Primirea unui asemenea cartonaş cu adresa şi demnităţile personalităţii respective putea constitui un motiv de încântare şi onoare. Cum însă de acum cartea de vizită putea fi tipărită şi de către mici funcţionari şi afacerişti mărunţi, dornici să fie luaţi în seamă, pentru a se face deosebirea revenea tot mai des şi mai insistent întrebarea: Ce carte de vizită are persoana respectivă?, adică dacă prezintă garanţie materială şi morală. Răspunsul “Are o bună carte de vizită” însemna că rangurile şi demnităţile sunt de luat în considerare, că omul avea de-a face cu un potentat cu influenţă, de un bun specialist cu studii şi doctorat la o renumită universitate din străinătate, cu excelente rezultate în domeniu, în care poţi avea deplină încredere. Aşa se făceau deosebirile între oamenii de valoare, cu o înaltă ţinută morală, şi amatorii de chilipiruri şi şantaj.
Cu timpul nevoia de comunicare a crescut considerabil, iar cartea de vizită a căpătat o şi mai mare utilitate practică, mai puţin pentru a ne afişa “demnităţile”, cât pentru rapiditatea cu care poţi oferi o adresă, fie ea şi pe internet, fără a mai recurge la stilou şi la hârtia uneori de negăsit.
Cartea de vizita, un accesoriu aproape obligatoriu in relatiile noastre de business si nu numai, ne reprezinta si ne defineste. Face parte din arsenalul primei impresii, alaturi de tinuta, mimica, gestica, ton si timbru al vocii, atitudine si comportament, in general.
Rolul ei este bine evidentiat in marketing, pentru ca „vinde” imaginea noastra, brand-ul nostru personal sau al firmei pe care o prezentam si reprezentam. in definitiv, cartea de vizita este un instrument al comunicarii: ne pozitioneaza intr-un anumit spatiu, ne defineste statutul si rolurile pe care le indeplinim in societate, oferind astfel, indirect, informatii privind educatia, pregatirea profesionala, experienta, statutul socio-economic, gradul de asumare a responsabilitatilor.
Cartea de vizita este acea bucatica de hartie care te reprezinta in fata clientilor, partenerilor sau colaboratorilor, actuali sau mai ales viitori. Din acest motiv look-ul cartii de vizita este foarte important, la fel de important ca informatiile pe care aceasta le contine.
Cartea de vizita trebuie sa te reprezinta in primul rand pe tine, si apoi compania la care lucrezi. Mizeaza pe un look profesional, fara desene, cu o grafica simpla si eleganta. In acelasi timp, cartea ta de vizita trebuie sa fie vizibila, sa sara in ochi unui viitor client
Inca de la aparitia sa, acum doua secole, cartea de vizita a presupus o eticheta foarte minutioasa, dimensiunea, continutul si utilizarea sa fiind reglementate foarte riguros. Astazi, putine persoane cunosc rigorile folosirii cartii de vizita, sau stiu macar ca exista vreo regula de folosire a acesteia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

cele mai citite